پیت موندریان

پیتر کورنلیوس “پیت” موندریان (به هلندی: Pieter Cornelis “Piet” Mondriaan) (زاده ۷ مارس ۱۸۷۲ در آمرسفورت، هلند – درگذشته ۱ فوریه ۱۹۴۴، نیویورک، آمریکا) نقاش هلندی بود. از آثارش «درخت خاکستری» را می‌توان نام برد.

دوران کودکی و جوانی


در سال ۱۸۷۲ در آمرسفورت هلند به دنیا آمد. مدتی خودآموزی می‌کرد و در کلاس‌های شبانه‌روزی درس طراحی می‌گرفت. در سال‌های ۱۸۹۲–۱۸۹۴ در آکادمی آمستردام نقاشی یادگرفت. اولین نمایشگاه نقاشی اش در آمستردام بود و در همین شهر شروع به کار کرد. در ۱۹۰۹ به انجمن تئوسوفی پیوست. در ۱۹۱۲ به پاریس رفت و کارهای خود را در سالن مستقل‌ها نمایش داد.

در اوت ۱۹۱۴ به هلند برگشت.

گروه د استایل


جنگ مانع بازگشتش به پاریس شد. با فیلسوف تئوسوفیست دکتر شونما کرس دوست شد. در ۱۹۱۵ با دوزبورخ آشنا شد – آن دو با وان لک در سال‌های ۱۹۱۶–۱۹۱۷ گروه د استیل را تشکیل دادند. موندریان از ۱۹۱۷ به بعد برای مجله د استیل مقالات نظری می‌نوشت. در ۱۹۱۹ به پاریس برگشت. مجموعه مقالات او با عنوان نوشکل آفرینی (نئو پلاستیسیسم) در ۱۹۲۰ به وسیله نگارخانه لئونس روزنبرگ – و در ۱۹۲۵ به وسیله باوهاوس منتشر شد. در نمایشگاه‌های پاریس و هانور تابلوهای خود را نمایش داد. در ۱۹۱۲ نمایشگاه پنجاهمین سالروز تولد موندریان در آمستردام بر پا شد. در ۱۹۲۵ به خاطر ترکیب بندی‌های معکوس دوزبورخ از گروه د استیل اخراج جدا شد. در نمایشگاه‌های پاریس – آمستردام – لاهه – و نیویورک شرکت کرد. در ۱۹۳۸ به لندن و در ۱۹۴۰ به نیویورک رفت. در ۱۹۴۲ نمایشیگاه فردی خود را در نگارخانه دودنسینگ نیویورک بر پا کرد.

سبک نقاشی


موندریان هنرمندی بود با تعلقات عرفانی که به عنوان یکی از برجستگان انتزاع هندسی – بر هنرو معماری مدرن تأثیر وسیع و عمیقی داشته‌است. او با طرح نظریه نئوپلاستیسیسم – تحول بزرگی در انتزاع (ناب) به وجود آورد.

او می‌خواست تصاویر خود را از ساده‌ترین عناصر بسازد: خطوط مستقیم و رنگ‌های خاص. او دنبال گونه‌ای نقاشی برپایه وضوح و انضباط بود که به شکلی قوانین علمی یا ریاضی جهان را نشان دهد.

وی بسیار تحت تأثیر کوبیسم قرار گرفته و تابلوهایی در این راستا بیافرید. این آثار در پاییز ۱۹۱۱ در آمستردام به نمایش گذارده شدند. بعد از این نمایشگاه، او آمستردام را به مقصد پاریس ترک کرد. موندریان تابلوهایش را در چند مرحله تکمیل کرده و به پایان می‌رساند. ابتدا عناصر را به سطوح غیر هم فرم تجزیه کرده و سپس با تفکیک رنگها مرحله به مرحله پیش می‌رفت.

موندریان که کار نقاشی را متاثر از ون گوگ به صورت کاملا اکسپرسیونیستی آغاز کرده بود، در طول شکل‌گیری روند کارش به تجریدی کاملا معقول و منطقی و هندسی دست یافت. در تابلوی «درخت سرخ» به سال ۱۹۰۸م. بیان اکسپرسیونیستی کار موندریان کاملا مشخص است، هرچند این بیان احساس‌گرایانه، با سادگی فرم و رنگ، مفهومی انتزاعی را نیز در خود مستتر داشته است. موندریان در مراحل بعدی کارش ، به تجزیه و تجرید فرم بیشتر توجه می کند و شیفته سطوح چهارگوش و یا منظم عمودی و افقی می شود که از طبیعت الهام گرفته است.

 


منبع: دانشنامه ویکی پدیا

نکته: عکس‌ها و توضیحات موجود در این مطلب، نتیجه جستجو و پژوهش تهیه کننده می‌باشد.

تهیه شده توسط کتایون محمدی